با توجه به رشد روزافزون و سریع حجم داده‌ها، سازمان‌‌ها و شرکت‌‌ها نیازمند راه‌حل‌هایی برای ذخیره‌سازی داده‌های خود با مقیاس‌پذیری‌ و امنیت بالا، اطمینان از دسترس‌پذیری، ساده‌سازی مدیریت و کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی هستند. در سال‌های اخیر، انواع فضاهای ابری، توانسته‌اند باقدرت پاسخ‌گوی این نیازها باشند. با این حال، شناخت مزایا و معایب هریک از انواع فضاهای ابری، برای انتخابی مناسب‌تر و هوشمندانه‌تر ضروری است.

در این مطلب، انواع فضاهای ابری را معرفی می‌کنیم و سپس هرکدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس همراه ما باشید.

فضای ابری چیست؟

به زبان ساده، فضای ذخیره‌سازی ابری، این امکان را به شما می‌دهد که داده‌های ارزشمند سازمان یا کسب‌وکارتان را خارج از سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی شخصی و در سرورهای میزبانی راه دور، ذخیره و مدیریت کنید. با خرید فضای ذخیره سازی ابری، نیاز شما به خرید زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و نگرانی‌ ناشی از نگهداری، مدیریت و حفظ امنیت داده‌ها از بین می‌رود.

با توجه به اولویت‌ها و نیازمندی‌های هر سازمان یا کسب‌وکار، انواع فضاهای ابری، در دسترس است. به‌طور کلی، ۴ نوع فضای ابری داریم:

۱. فضای ابری عمومی

۲. فضای ابری خصوصی

۳. فضای ابری هیبریدی

۴. فضای ابری اجتماعی

هرکدام از انواع فضاهای ابری، نقاط قوت و ضعف خود را دارد. در ادامه به معرفی و بررسی انواع فضاهای ابری می‌پردازیم تا بتوانید گزینه‌ای را که برای نیازهای ذخیره‌سازی شما مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

۱. فضای ابری عمومی (Public Cloud Storage)

فضای ابری عمومی، انتخابی مناسب برای کسب‌وکارهایی است که به راهکاری سریع و ساده برای ذخیره‌ی داده‌های حساس و مهم خود، نیاز دارند. در فضای ابری عمومی، کاربران می‌توانند از طریق اینترنت، به سرورهای میزبان وصل شوند و داده‌هایشان را ذخیره و مدیریت کنند.

مزایا
مزایای فضای ابری عمومی

سهولت دسترسی:
از آن‌جایی که با یک مرورگر وب و از طریق اینترنت می‌توان به فضای ابری دسترسی داشت، کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند، می‌توانند از هر دستگاه و از هر مکان، به داده‌های برنامه‌‌ی مورد نیازشان دسترسی داشته باشند. فضای ابری عمومی، برای کسب‌وکارهایی مناسب است که نیاز دارند سریع و آسان، یک مرکز داده‌ی مشترک را راه‌اندازی کنند و کاربران یا کارمندان بتوانند از دستگاه‌های مختلف، به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

مقیاس‌پذیری:
در فضای ابری عمومی، می‌توان با تغییر نیازهای کسب‌وکار یا در یک بازه‌ی زمانی مشخص، ظرفیت ذخیره‌سازی را به‌شکل پویا افزایش یا کاهش داد.

مقرون‌به‌صرفه بودن:
در حالی‌که استفاده از یک فضای ابری عمومی هزینه دارد، باز هم هزینه‌ی آن بسیار کم‌تر از ذخیره‌سازی در محل یا در یک سرور اختصاصی است.

نگهداری و مدیریت آسان:
با استفاده از فضای ابری عمومی، ارایه‌دهنده‌ی سرویس، مسوولیت نگهداری و مدیریت سرور و فضای ابری را برعهده می‌گیرد و دیگر نیازی به استخدام یا آموزش کارکنان متخصص برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی نیست.

معایب

معایب فضای ابری عمومی

سطح امنیت محدود:
اقدامات امنیتی در فضای ابری عمومی، برای همه‌ی کاربران مشترک است؛ زیرا محدودیت‌هایی برای اعمال پروتکل‌های امنیتی منحصربه‌فرد برای هر کاربر وجود دارد.

عملکرد نامطمئن:
اگرچه فضای ابری عمومی، مطمئن است، اما به دلیل قرار گرفتن ابرهای عمومی در یک محیط مشترک، ممکن است متناسب با ‌میزان ترافیک، سرعت دسترسی نیز کاهش پیدا کند.

۲. فضای ابری خصوصی (Private Cloud Storage)

فضای ابری خصوصی، زیرساختی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات یک سازمان یا کسب‌وکار، به‌شکل اختصاصی است. یک ابر خصوصی، با منابع داخلی مدیریت می‌شود اما این لزومن به این معنی نیست که ابرهای خصوصی، باید حتمن در درون شرکت یا سازمان شما قرار داشته باشند؛ دلیل خصوصی بودن این نوع از فضای ابری، تنظیمات امنیتی ویژه‌ی آن است. در فضای ابری خصوصی، داده‌ها در «اینترانت» شرکت ذخیره و با فایروال، محافظت می‌شوند. دسترسی به اطلاعات در Private Cloud، فقط از طریق یک اتصال خصوصی انجام می‌شود. فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی، برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌ با بودجه‌ی کافی که نیازمند سطح بالای امنیتی و حفاظت از داده‌هایشان هستند و یا محاسبات بی‌وقفه و سنگینی در سازمان خود انجام می‌دهند، گزینه‌ی مناسبی است.

مزایا

مزایای فضای ابری خصوصی

امنیت بسیار بالا:
ابر خصوصی، به دلیل ذخیره‌سازی داده‌ها در یک محیط حفاظت‌شده و خصوصی -در مقایسه با ابر عمومی- سطح بسیار بیش‌تری از امنیت را تضمین می‌کند.

سازگاری بهتر:
با استفاده از برنامه‌های همگام‌سازی شده در فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی، سازگاری و ارتباط بهتری بین ابرها وجود دارد،؛ این به معنی عملکرد بهتر و کاهش تاخیر است.

معایب

معایب فضای ابری خصوصی

هزینه‌های بالاتر:
فضای ابری خصوصی، معمولن گران است؛ زیرا نیاز به هزینه‌های سخت‌افزاری، مراکز داده، مجوزهای نرم‌افزاری و حتا حضور نیروهای متخصص برای استقرار و نگهداری دارد.

کاهش مقیاس‌پذیری:
در ابر خصوصی، ممکن است نتوانید به اندازه‌ی ابر عمومی، ظرفیت و قابلیت‌ها را تغییر دهید.

دسترسی محدودتر:
به دلیل اقدامات امنیتی سخت‌گیرانه‌تر -در فضای ابری خصوصی- محدودیت‌های دسترسی، بیش‌تر است.

۳. فضای ابری هیبریدی (Hybrid Cloud Storage)

فضای ابری هیبریدی، ترکیبی از ویژگی‌های فضای ابری خصوصی و عمومی است و کاربران، انتخاب بیش‌تری در نحوه‌ی ذخیره‌سازی داده‌هایشان دارند؛ برای مثال، در این نوع از فضای ابری، می‌توان داده‌های بسیار مهم و حساس را در یک ابر خصوصی و داده‌هایی که نیاز به دسترسی بیش‌تر دارند را در ابر عمومی ذخیره کرد. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده‌ی هوشمندانه از ابر ترکیبی، هزینه‌ها را کاهش دهند و در عین حال، سفارشی‌سازی را تا جایی که می‌توانند، بیش‌تر کنند. ذخیره‌سازی ابری ترکیبی، عمومن برای آرشیو یا بازیابی داده‌ها استفاده می‌شود.

مزایا

مزایای فضای ابری هیبرید


انعطاف‌پذیری و پویایی:
چنین مدل ترکیبی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا منابع خود را به‌سرعت به محیط‌های ابری خصوصی یا عمومی اختصاص دهند و یا داده‌هایشان را بین این دو جابه‌جا کنند.

دسترسی از راه دور:
ابر ترکیبی، مانند ابر عمومی، به کاربران اجازه می‌دهد با هر دستگاهی و از هرکجا که باشند، به اطلاعات‌شان به‌آسانی دسترسی پیدا کنند.

مقیاس‌پذیری:
مانند ابر عمومی، می‌توان ظرفیت و عملکرد ذخیره‌سازی را در هنگام نیاز، کاهش یا افزایش داد.

معایب

معایب فضای ابری هیبرید

پیاده‌سازی و مدیریت دشوار:
اجرا و مدیریت ترکیبی فضاهای ابری، می‌تواند کسب‌وکارها را در سازماندهی کارآمد و دسترسی به داده‌هایشان، دچار مشکل کند.

مشکلات سازگاری:
ممکن است فایل‌های بین ابر عمومی و خصوصی، سازگار نباشند.

۴. فضای ابری اجتماعی (Community Cloud Storage)

زمانی‌که یک فضای ابری خصوصی، بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف به‌اشتراک گذاشته می‌شود، به آن فضای ابری اجتماعی می‌گویند. از طریق یک ابر اجتماعی، سازمان‌ها می‌توانند از یک ابر مشترک و توزیعی لذت ببرند؛ در حالی‌که ویژگی‌های امنیتی بیش‌تری نسبت‌به مدل ابر عمومی ارایه می‌دهد.

مزایا

مزایای فضای ابری اجتماعی

امنیت و حریم خصوصی بیش‌تر:
ابرهای اجتماعی چون در دسترس عموم نیستند، در مقایسه با ابر عمومی، امنیت بالاتری دارند و اطلاعات شما کم‌تر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

سفارشی‌سازی بیش‌تر:
از آن‌جایی که سازمان‌هایی با نیازهای ابری مشابه، به سرورهای به‌اشتراک‌گذاری شده نیاز دارند، ابرهای اجتماعی، قابلیت تنظیم بیش‌تری دارند و برخلاف ابر عمومی، می‌توانند براساس نیازهای آن جامعه/صنعت، پیکربندی شوند.

معایب

معایب فضای ابری اجتماعی

محدودیت‌ها در استفاده:
ابرهای اجتماعی، معمولن فقط برای موارد خاص، مناسب هستند و مانند ابرهای عمومی، امنیت و عملکرد پایین‌تری نسبت‌به ابرهای خصوصی دارند.

آیا فضای ابری امنیت بالایی دارد؟

با وجود استقبال روزافزون شرکت‌ها و سازمان‌ها از فضای ابری، هنوز برخی از مدیران، درباره‌ی امنیت داده‌ها در فضای ابری نگران هستند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا فضای ابری کاملن امن است.

افزونگی

یکی از مهم‌ترین مزایای ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ابری، این است که نه تنها یک‌بار، بلکه چندین‌بار از داده‌ها نسخه‌ی پشتیبان تهیه می‌شود و در سرورهای مختلف فیزیکی و در فضاهایی کاملن محافظت‌شده نگهداری می‌شوند. اگر هریک از سرورها به‌طور ناگهانی از کار بیفتد یا دچار خرابی شود، باز هم کپی‌هایی از داده‌های شما در سرور دیگر موجود است؛ حتا اگر کل یک مرکز داده در اثر رویدادی مانند آتش‌سوزی یا زمین‌لرزه از بین برود، نسخه‌ی دیگری از داده‌های شما روی سروری در مرکز داده‌ای دیگر موجود است.

نظارت شبانه‌روزی

یکی دیگر از مواردی که ذخیره‌سازی ابری را ایمن می‌کند، نظارت شبانه‌روزی نیروهای متخصص است. تیم‌های متخصص در شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی فضای ابری، به‌طور دایم در حال بررسی و شناسایی تهدیدهای امنیتی و رفع آن‌ها در زیرساخت‌های فضای ابری خود هستند.

رمزگذاری داده‌ها

تمام داده‌های ابری، رمزگذاری شده‌اند و کلید آن فقط در اختیار کاربر است. این بدان معناست که هیچ‌کسی -حتا ارایه‌دهنده‌ی فضای ابری شما- نمی‌تواند فایل‌های شما را رمزگشایی کند و به محتوای شما دسترسی داشته باشد.

علاوه‌بر این، ارایه‌دهندگان معتبر سرویس فضای ابری، مانند «ابر آروان»، با ارایه‌ی موارد امنیتی بیش‌تر؛ از جمله «رکورد SPF»، سطح امنیت داده‌ها را بالاتر می‌برند. رکورد SPF، یکی از رکوردهای DNS است که با مشخص کردن فهرستی از سرورهای مجاز به ارسال ایمیل به یک دامنه، سبب کاهش فعالیت‌های اسپم می‌شود. برای مطالعه‌ی بیش‌تر، مطلب «SPF record چیست؟» را بخوانید.

سخن پایانی

آگاهی از نقاط قوت و ضعف هریک از انواع فضاهای ابری، به شما کمک می‌کند انتخاب هوشمندانه‌تری در بهره‌مندی از مزایای بسیار فضای ابری داشته باشید. هم‌اکنون می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ابر آروان و خرید CDN یا سفارش انواع فضای ابری، گامی موثر در توسعه و رشد کسب‌وکارتان بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید